Lakovanie a pokročilé asistenčné systémy pre vodiča
Výrobcovia automobilov a ľahkých nákladných vozidiel vo zvýšenej miere využívajú pokročilé asistenčné systémy vodiča ( skratka ADAS – z anglického Advanced Driver Assistance Systems). Počet vozidiel vybavených nejakou formou ADAS sa neustále zvyšuje.
Podporné zariadenie ADAS (radar) umiestnené za lakovanými plastovými povrchmi je veľkým problémom v oblasti opravy automobilov, pretože vrstvy lakovania môžu priamo ovplyvňovať signál vysielaný a prijímaný senzormi ADAS. Snímače radarov sú obzvlášť citlivé na hrúbku a zloženie vrstiev lakovania, čo má za následok potenciálne rušenie kritických bezpečnostných systémov vrátane:
- detekcia chodcov
- predchádzanie zrážke
- adaptívny tempomat
- automatické núdzové brzdenie
- detekcia mŕtveho uhla
VPLYV LAKOVANIA NA ADAS
Niektoré typy lakovania môžu ADAS ovplyvniť inak ako iné. Vrstvy lakovania, ktoré obsahujú vysoké koncentrácie hliníkových čiastočiek, môžu spôsobiť znížený prenos signálu radaru, čo negatívne ovplyvní prevádzku ADAS. Keď je signál radaru blokovaný lakovaním, môže byť ovplyvnená schopnosť presne detegovať objekty. Pre funkčnosť ADAS je rozhodujúce minimalizovanie straty signálu radaru. Okrem zníženia koncentrácie hliníka musia byť vrstvy lakovania čo najtenšie, aby sa predišlo zbytočnej strate signálu.
Obrázok 1.
Schéma radarovej detekčnej vzdialenosti a brzdnej dráhy. V prípade „a)“ prepúšťa správne opravený kryt nárazníka dostatok signálu na to, aby bol chodec včas rozpoznaný, aby automobil mohol zabrzdiť. V prípade „b)“ je detekčná vzdialenosť znížená z dôvodu straty signálu spôsobenej nesprávnou opravou, čo má za následok potenciálnu kolíziu.
Informácie o inštalácii zariadenia ADAS na automobile a špecifických požiadavkách na opravu nájdete v príručke k vybaveniu vozidla. Programy na kalkuláciu opráv po nehode môžu byť v mnohých prípadoch tiež zdrojom informácií.
VÝBER FARBY A RECEPTÚRA FARIEB KOMPATIBILNÝCH S RADAROM
ADAS nie je ovplyvnený rovnako všetkými farbami. Hladké (uni) a perleťové farby, ako aj farby s nízkou koncentráciou hliníkových pigmentov sú všeobecne prijateľné v závislosti od špecifikácií výrobcov automobilov. Preto väčšina farieb umožní signálu radaru prejsť s menšou stratou bez ďalšej optimalizácie. Avšak vysoké koncentrácie akýchkoľvek hliníkových čiastočiek, najmä vysoký obsah jemných hliníkových čiastočiek, predstavujú najväčší vplyv na radarový signál.
V určitých situáciách môže Axalta odhadnúť vplyv farby na ADAS a testovať farby počas procesu vývoja receptúry farby. Pre farby, pri ktorých strata prenosu signálu radaru presahuje prahovú hodnotu stanovenú výrobcom vozidla, je spoločnosť Axalta za určitých okolností schopná vytvoriť receptúru farby kompatibilnú s radarom (“RADAR Compliant Color Formula”), ktorá neovplyvní radarový signál. To sa dá dosiahnuť znížením obsahu hliníka alebo použitím alternatívnych miešacích komponentov. Úpravy potrebné na vytvorenie receptúry farby kompatibilnej s radarom však môžu viesť k zmene farebného odtieňa danej farby. Napríklad štandardná základná vzorka farby sa môže lepšie zhodovať s pôvodným lakovaním ako odtieň farby kompatibilnej s radarom, ale použitie štandardnej základnej farby nie je prijateľné z dôvodu potenciálne slabšieho výkonu radaru. V týchto zriedkavých prípadoch, keď je potrebné vyvinúť receptúru farby kompatibilnej s radarom (“RADAR Optimized Formula”), sa pre tento farebný kód zobrazí nový variant (Verzia RC).
Ak je opravované vozidlo vybavené systémom ADAS, spoločnosť Axalta odporúča pre oblasti pokrývajúce snímače použiť receptúry pre farbené odtiene kompatibilné s radarom. JE POVINNÉ DODRŽIAVAŤ POKYNY VÝROBCOV AUTOMOBILOV PRE OPRAVU A APLIKÁCIU LAKOVANIA KOMPATIBILNÉHO S RADARMI. Pred opätovným uvedením vozidla do prevádzky by ste tiež mali dodržiavať pokyny výrobcov automobilov na preskúšanie a skontrolovanie správnej činnosti ADAS. Ďalej je dovolené POUŽÍVAŤ IBA ORIGINÁLNU (NEUPRAVENÚ) RECEPTÚRU. Pred nanesením farby na auto alebo diel je nevyhnutné nastriekať „testkartu“, aby sa skontrolovala zhoda farieb a zabránilo sa nadmernému vytváraniu hrúbky vrstvy.
Spoločnosť Axalta nepreberá žiadnu zodpovednosť za výber zloženia farieb laku a ani nenesie žiadnu zodpovednosť.
Vo Phoenixe sú teraz receptúry farieb kompatibilných s radarmi označené špeciálnou ikonou znázorňujúcou, že tieto receptúry vyhovujú špecifikáciám výrobcov vozidiel pre radary. V prípade, že štandardná základná vzorka (receptúra farby) je kompatibilná s radarom, touto ikonou bude označená iba základná vzorka. Ak bola vyvinutá špeciálna receptúra optimalizovaná pre radary (Verzia RC), spĺňajúca špecifikácie výrobcov vozidiel pre radary, iba variant kompatibilný s radarmi (Verzia RC) bude označený ikonou:
Okrem toho bude do receptúry farby optimalizovanej pre radary pridaný špeciálny text správy označujúci dôležitosť prísneho dodržiavania pokynov výrobcov automobilov pre opravu:
Keď vyberiete receptúry farbených odtieňov kompatibilných s radarom, zobrazí sa kontextová správa, ktorá znie: „Receptúra kompatibilná s radarom, postupujte podľa pokynov výrobcu“.
OPRAVY LAKOVANIA
Výrobcovia automobilov presne navrhujú hrúbku a zloženie všetkých vrstiev nárazníka a lakovania, aby umožnili optimálny výkon ADAS. Na zaistenie bezpečných opráv ADAS je kriticky dôležité, aby ste si prečítali pokyny na opravy od výrobcu automobilu, kde nájdete informácie o obmedzeniach týkajúcich sa štrukturálnych opráv, opätovného lakovania, prístreku či výmeny dielov. Pri lakovaní vozidla, ktoré je vybavené systémom ADAS, je dôležité použiť receptúry farieb kompatibilné s radarmi. Ak tak neurobíte, môže to negatívne ovplyvniť ADAS. Aj keď sa špecifikácie výrobcov automobilov výrazne líšia, je dôležité poznamenať, že používanie poškodených dielov, nadmerná hrúbka filmu, neschválené náhradné nárazníky a prístreky lakovania môžu ovplyvniť činnosť snímača ADAS.
Pri práci na vozidlách vybavených systémom ADAS je povinné dodržiavať pokyny výrobcu automobilu pre opravu a aplikáciu receptúr farieb kompatibilných s radarom. Pred opätovným uvedením vozidla do prevádzky by ste tiež mali dodržiavať pokyny výrobcu automobilov na testovanie správnej činnosti ADAS.
PRÁVNE UPOZORNENIE
Vyššie uvedené informácie neposkytujú žiadne záruky, že akýkoľvek špecifický ADAS bude správne fungovať s akýmikoľvek farbami alebo lakovaním. Nedodržanie vyššie uvedených krokov však môže ovplyvniť ADAS. Spoločnosť Axalta nepreberá žiadnu zodpovednosť za výber zloženia farieb a lakovania a ani nenesie žiadnu zodpovednosť za prevedenú opravu.